TS: Vysoké Tatry ukončili letnú sezónu, rastie zahraničná návštevnosť

Starý Smokovec, október 2025 –  S prichádzajúcou uzáverou letných turistických chodníkov vo Vysokých Tatrách prichádza bilancia celej sezóny.  Letná turistická sezóna 2025 priniesla mnoho výkyvov v návštevnosti, mesiace jún a júl bol historicky jedným z najhorších za posledné roky, najmä v jednodňovej návštevnosti alebo krátkodobých pobytoch. Dôvodom bolo júlové nepriaznivé počasie ale sezónu ovplyvnili aj ďalšie rôzne faktory.  Celkový výsledok od začiatku roka má pozitívny vývoj v návštevnosti ubytovacích zariadení, podľa najnovších údajov sa počet domácich aj zahraničných hostí oproti minulému roku zvýšil, pričom niektoré trhy prekročili  hodnoty v porovnaní s obdobím pred pandémiou v roku 2019. Uvádzané hodnoty pokrývajú mesiace január až august tohto roka.

Leto v číslach

V mesiacoch máj až august narástol počet domácich návštevníkov o 5,2 % oproti roku 2024 a, čo potvrdzuje stabilný záujem Slovákov o dovolenku doma. Zahraničných turistov bolo počas letných mesiacov takisto viac, letnú sezónu posilnili najmä Poliaci.

Návštevnosť rástla, najmä z Poľska a Litvy

Zahraniční hostia zaznamenali výraznejší rast. Najväčší rozdiel oproti roku 2019 evidujeme z Poľska (+96 %) a Litvy (+78 %), pričom oba trhy si udržali rast aj v porovnaní s rokom 2024. Poľsko tak potvrdzuje svoju pozíciu jedného z najdôležitejších zahraničných zdrojových trhov pre Slovensko. Maďarsko takisto potvrdzuje mierny kontinuálny rast, oproti roku 2024 prišlo na do Vysokých Tatier znovu viac  maďarských turistov /+ 6%/.

Zahraniční hostia – zmiešané výsledky

Niektoré tradične silné trhy zaznamenali pokles oproti predpandemickému obdobiu. Česká republika vykázala o 22 % menej hostí ako v roku 2019, pričom medziročne klesla o ďalších 1,7 %. Český trh vykazuje výrazný kontinuálny pokles už niekoľko po sebe idúcich rokov. Podobne Izrael stále nedosiahol úroveň spred pandémie (−45 % oproti 2019), hoci oproti 2024 mierne rástol, dôvod je geopolitický.

Nové trhy v stúpaní

Medzi menšími, ale rastúcimi trhmi dominujú Rumunsko (+62 % oproti 2019), ktoré sa však stále radí najmä k zimným klientom,  Holandsko, oživenie hlásilo aj Belgicko. Pozitívnym signálom je rast z krají, ktoré sa postupne zotavujú po slabších rokoch, ako Nemecko (+34 % oproti 2024), Spojené kráľovstvo –mierny rast teda nárast o 3,3 % oproti 2024, a takmer 10 % oproti roku 2019. Podobný trend vidno aj pri prenocovaniach, ktoré vzrástli o 32,7 %, a dokonca mierne prekonali rok 2019 (+6,8 %). To naznačuje, že britskí hostia britských hostí, ktorí na Slovensko prichádzajú, ostávajú dlhšie a trávia viac nocí.

S malými výnimkami o percentuálne body rástla aj návštevnosť z iných krajín Európy, napríklad zo severu, či Írska. Obmedzená dopravná dostupnosť a slabšia marketingová komunikácia Slovenska v západnej Európe sú faktory, ktoré brzdia dynamickejší rast. Napriek tomu je zjavné, že záujem o Vysoké Tatry a Slovensko v segmente aktívnej dovolenky, kultúrnych ciest a city-breakov sa opäť zvyšuje. Trh Západnej Európy majú do budúcna významný potenciál rastu, najmä ak sa posilní jeho podpora v zahraničnej propagácii.

Stabilná domáca sezóna a perspektíva

Rast návštevnosti potvrdzuje, že Slovensko si upevňuje svoju pozíciu ako bezpečná, atraktívna a dostupná destinácia pre turistov. Domáci turizmus zostáva nosným pilierom letnej sezóny, pričom rastúci záujem zo susedných a vybraných západoeurópskych krajín signalizuje obnovu dôvery v slovenský cestovný ruch. Vysoké Tatry, ktoré vyhrali medzinárodnú čitateľskú anketu Travel Book Awards potvrdzujú svoj status skrytého klenotu Európy, ktorý je treba objaviť.


Letná sezóna 2025 priniesla výrazné výkyvy v návštevnosti, ktoré sa podarilo vykompenzovať v auguste, no vývoj ukazuje, že bez systematickej a jednotnej propagácie Slovenska v zahraničí sa regionálne úsilie dostáva na svoje limity. Momentálne čakáme na dáta zo septembra, ktorý je z hľadiska bilancie sezóny rovnako dôležitý, no už teraz možno povedať, že intenzívna práca regionálnych organizácií cestovného ruchu prináša konkrétne výsledky – najmä v oživení viacerých menších trhov.

Zároveň je však zrejmé, že bez výraznejšej podpory štátu a organizácie Slovakia Travel zostáva slovenský cestovný ruch v nevýhode oproti susedným krajinám. Chýba konzistentná komunikácia na hlavných zahraničných trhoch, spoločné kampane a jednotná identita, ktoré by Slovensko dokázali lepšie zviditeľniť v medzinárodnom priestore. Výkyvy v zahraničnej návštevnosti by sa pritom dali nielen zmierniť, ale naopak pretaviť do aktívnej podpory príjazdového cestovného ruchu – teda zvýšiť počet hostí prichádzajúcich zo zahraničia a posilniť ich ekonomický prínos pre regióny aj celé Slovensko.

Zhrnutie:

  • Celkový rast návštevnosti v roku 2025 oproti 2024: +5 %
  • Najväčší medziročný rast: USA (+42 %), Nemecko (+34 %)
  • Najväčší kontinuálny pokles: Česko (−22 %)
  • Najväčší rast oproti 2019: Poľsko (+96 %), Litva (+78 %)

Starý Smokovec, 30.10.2025
Lucia Blašková, výkonná riaditeľka Región Vysoké Tatry

Podujatia v Tatrách