Medializované preplnené Tatry štatistiky nepotvrdzujú

STARÝ SMOKOVEC, 19.08.2020

V Regióne Vysoké Tatry bilancujú prvé letné mesiace. Medializované preplnené Tatry však štatistiky nepotvrdzujú, práve naopak – vo Vysokých Tatrách i pod nimi čísla signalizujú opak.

„Nie je zvykom hodnotiť sezónu v jej strede, keďže tá tatranská trvá minimálne do konca septembra až polovice októbra, primäli nás však k tomu okolnosti súvisiace s „koronakrízou“, aby sme stále mali čas na sezóne zapracovať, a aj intenzívna medializácia preplnených Tatier. Preto sme preverili skutočný stav u podnikateľov, poskytovateľov služieb, v ubytovacích zariadeniach i infocentrách“ uvádza Michal Sýkora, predseda predstavenstva Oblastnej Organizácie cestovného ruchu Región Vysoké Tatry. 

„Vo všetkých tatranských strediskách však čísla ukazujú pokles. Na začiatku leta sme mali očakávania, pretože, masívna kampaň motivujúca ľudí, aby dovolenkovali na Slovensku sa  ukazovala ako úspešná, pri dobrom počasí padali vo Vysokých Tatrách dokonca aj rekordy, ako ten pri sčítaní návštevníkov v prvých augustových dňoch. Premenlivé počasie, obavy turistov, aj publikované obrázky prepchatých turistických atrakcií však spôsobujú, že návštevnosť výrazne kolíše. Priamo vo Vysokých Tatrách evidujeme najmä počas pracovných dní poloprázdne parkoviská i cesty, a turistické chodníky ako priemerne vyťažené“ potvrdzuje aj primátor Mesta Vysoké Tatry, Ján Mokoš.

Ani v Poprade sa rekordy zatiaľ nelámali, podľa slov Ondreja Kavku, zástupcu Mesta Poprad v OOCR Región Vysoké Tatry – v prvej polovici mesiaca jún v mestskej informačnej kancelárii obslúžili zhruba 35 % z počtu minuloročných klientov. V júli počet klientov, dosiahol približne 55 % oproti júlu 2019. Návštevnosť infocentier vo Vysokých Tatrách poklesla o približne 40 % oproti rovnakému obdobiu minulého roka. Veľký podiel z celkového počtu turistov tvoria tzv. jednodňoví návštevníci, ktorí jednak nevyužívajú ubytovanie a taktiež nevyhľadávajú služby infocentier – vzhľadom na to, že sú v lokalite pomerne dobre zorientovaní.

Tatranci sa zhodujú, že najväčší výpadok tvorí zahraničná klientela.

„Sme radi, že sú Slováci stále lokálpatrioti a potvrdzujú svoj vzťah k Tatrám ako klenotu našej krajiny. Stále tvorili a tvoria najvyšší podiel na celkových štatistikách (zvyčajne na úrovni 60 – 65%), avšak práve tých  cca 35 % zahraničnej klientely v súčasnosti preukázateľne chýba. V Regióne sa pohybuje mnoho českých turistov, najmenej oproti minulým obdobiam prišlo Poliakov, z ostatných národností  sú to Maďari, či Nemci,  veľakrát však aj vozidlá so zahraničnými ŠPZ privezú na dovolenku Slovákov žijúcich v zahraničí“ upresňuje riaditeľka OOCR Región Vysoké Tatry, Lucia Blašková.

Najpresnejšie údaje je možné získať z obsadenosti hotelov. 

Od hotelierov z Tatry Mountain Resorts, AquaCity Poprad aj členov  Združenia cestovného ruchu prichádzajú  podrobnejšie informácie.  Ubytovacie zariadenia i hlásia v mesiaci júl obsadenosť primeranú vrcholiacej letnej sezóne na úrovni 70 – 90 % . Zvýšený záujem evidujú poskytovatelia ubytovania v súkromí, voľné ubytovacie kapacity v celom regióne Vysokých Tatier stále sú.  Hotely a ubytovatelia stále aktívne vyvíjajú úsilie, aby sezóna pre všetkých dopadla čo najlepšie v rámci aktuálnej situácie. Slogan letnej tatranskej kampane potvrdzuje, že sú podnikatelia s bezpečnostnými pravidlami pripravení a poctivo sa starajú o zdravie zamestnancov i turistov.

Všade prítomná povinnosť  – dezinfikovanie hotelových izieb a spoločných priestorov, nosenie rúšok a udržiavanie rozostupov sú samozrejmosťou,  i keď nie je možné kapacitne odkontrolovať každého turistu zvlášť. Zdôrazňujú,  preto aj na zodpovedný individuálny prístup návštevníkov.
Najvýraznejšie poklesy návštevnosti sú pri horských strediskách, lanovkách a rôznych  atrakciách.  Je to určite aj vplyvom počasia, keďže letných dní bolo v júli skutočne málo,  doterajší údaj, ktorý je k dispozícii značí prepad o 20 % oproti minulému roku. V podtatranskom aquaparku potvrdzujú približne o 10% nižšiu návštevnosť.  

Podnikatelia i miestne samosprávy sa jednoznačne zhodujú na tom, že zrejme táto bilancia sa v závere letnej  sezóny zásadne nezmení, pokiaľ sa turisti budú riadiť  rôznymi  skreslenými  informáciami,  najmä cez sociálne siete a televízie, preto prostredníctvom Oblastnej organizácie cestovného ruchu i tatranského Združenia cestovného ruchu  sú pripravení komunikovať a podávať čerstvé a aktuálne správy  nielen  o atrakciách, ale i tipoch na ďalšie lokality, výlety, či  možnosti rozptýlenia bez nutnosti stáť v radoch na najfrekventovanejších miestach.  Zároveň odporúčajú turistom i hosťom pár praktických rád –  na turistiku a lanovky  ísť  v skorých ranných hodinách, či tesne popoludní, lanovky premávajú až do večerných hodín. Rovnako vyberať si menej známe vrcholy a chodníky a neriadiť sa vopred dlhodobou nepriaznivou predpoveďou počasia, vtedy sú zvyčajne strediská poloprázdne. Na záver odporúčajú všetky služby,  u ktorých je to možné, nakúpiť vopred online a ušetriť tak čas nielen pri kúpe ale aj priamo pri vstupoch.

„Vysoké Tatry ponúkajú omnoho viac, než nájdete na internetových obrázkoch. Jeseň je v horách najkrajším ročným obdobím, počasie je obvykle veľmi stabilné, preto túto pozvánku chceme adresovať všetkým, ktorí Vysoké Tatry tento rok ešte nenavštívili alebo nestihli prísť na svoje obľúbené miesta. Toto obdobie je ideálne pre turistov, pôžitkárov i milovníkov  wellnessu. V našom Regióne Vysoké Tatry ste v bezpečí“ dodáva  na  záver Michal Sýkora.

Autor fotografií : © Marek Hajkovský QEP
 

Podujatia v Tatrách