Celá tohtoročná letná turistická sezóna v tatranskom regióne sa nesie nielen v „tieni“ koronavírusu, ale jej prvý mesiac júl bol poznačený aj značne daždivým počasím, no mesiac august to množstvom slnečných dní vykompenzoval.

„Júlová bilancia naznačovala mínusové výsledky, na konci leta sa však podarilo chýbajúcu návštevnosť nielen dobehnúť, ale aj vylepšiť, pokiaľ hovoríme o jednodňových návštevníkoch. Celkovo teda môžeme na konci sezóny povedať, že dopadla dobre“, hovorí Michal Sýkora, predseda predstavenstva Oblastnej organizácie Región Vysoké Tatry.

Epidemiologické opatrenia pri vycestovaní do zahraničia i masívna kampaň na podporu domáceho cestovného ruchu vo finále spôsobili, že na konci letnej sezóny v Tatrách zaznamenávame nárast jednodňových návštev-níkov. Podľa odhadov to bolo až na úrovni 30%, čo vyjadrené v číslach znamená, že sa v Regióne Vysoké Tatry počas mesiacov júl a august pohy-bovalo zhruba 1,5 mil. turistov. Región bol počas leta skutočne bezpečným miestom, za prísne dodržiavanie nariadení a pravidiel patrí vďaka hotelierom, podnikateľom aj samotným turistom.

Súhrn okolností – daždivé počasie v júli, opatrný rozbeh letnej sezóny a postupné otváranie prevádzok i atrakcií spôsobili pokles ubytovaných hostí v júli 2020 oproti júlu 2019 o cca 17%, teda 83 % minuloročných počtov, čo v absolútnych číslach predstavuje cca 56 tis. ubytovaných hostí v tatranskom regióne. V auguste bolo počasie stabilnejšie, no aj v tomto mesiaci bol zaznamenaný pokles počtov ubytovaných návštevníkov oproti augustu 2019 a to asi o 8%, teda na výšku cca 92 % minuloročných počtov, čo v absolútnych číslach predstavuje cca 71 tis. ubytovaných hostí v tatranskom regióne v auguste 2020.

Tento pokles však nie je hodnotený ako dramatický, vzhľadom na opatrenia i celkovú opatrnú situáciu v spoločnosti, a hrozby, ktoré na začiatku leta viseli nad cestovným ruchom. Zväz hotelov a reštaurácií odhadol pokles ubytovaných hostí v lete 2020 na celom Slovensku o cca 50%, takže výsledok tatranského regiónu okolo 80 % je viac ako prijateľný. Hostia prichádzajúci do regiónu tento rok menili svoje zaužívané správanie, leto sa nieslo skôr v trende rezervácií pobytov na poslednú chvíľu, niektorí ubytovatelia hovoria aj o skrátení priemernej dĺžky pobytu. Najčastejším typom hosťa boli vracajúci sa klienti, z drvivej väčšiny slovenskí občania. Tatry však túto sezónu „podržali“ aj českí turisti, ktorých subjektívne evidujeme omnoho viac ako po minulé roky.

“ Vylepšená skúsenosť z tohto leta je u podnikateľov jednoznačne zvýšenie flexibility – pri zavádzaní opatrení, komunikácii s hosťami, zmenou storno podmienok a presúvaní rezervácií pobytov“ uvádza Lenka Rusnáková riaditeľka Združenia cestovného ruchu vo Vysokých Tatrách.

„Čo bolo zvláštnosťou tohto leta bol obrovský, viac ako 100% nárast cykloturistov, čo pre tatranský región znamená do budúcnosti úlohu viac sa koncentrovať a venovať problematike výstavby nových a rozvoju existujúcich cyklotrás“ – dopĺňa informácie Ján Mokoš, primátor Mesta Vysoké Tatry.

„Táto letná turistická sezóna bola na tatranských lanovkách výnimočne zvláštna. Na jednej strane sa ľudia viac ako inokedy rozhodovali o svojich výletoch na poslednú chvíľu, na strane druhej bola veľmi výrazne ovplyvnená premenlivým počasím. Spolu s chýrmi o preplnených Tatrách to spôsobilo, že návštevnosť horských stredísk mala veľmi kolísavý charakter. Celkovo ale letná návštevnosť lanoviek bola o zhruba 20 % nižšia ako počas uplynulého roka. Lepšie na tom boli ubytovacie zariadenia, v ktorých sme sa úrovňou obsadenosti nad 90% priblížili minulému roku. Úplne vypadol segment MICE – firemných podujatí a konferencií. Hotelovou novinkou leta 2020 bol benefit v podobe lístkov na lanovky grátis pre hostí ubytovaných v našich tatranských hoteloch, vďaka čomu klienti za júl a august 2020 využili viac ako16 000 lístkov na lanovku, zhrnul letnú sezónu za spoločnosť TMR, ako prevádzkovateľa lanoviek, hotelov a atrakcií, Juraj Chovaňák, marketingový riaditeľ.

V termálnom aquaparku AquaCity Poprad vyjadrujú na konci leta spokojnosť. V aquaparku síce evidujú pokles návštevnosti o príbližne 10 %, hotely však dosiahli vysokú obsadenosť, porovnateľnú s minulým rokom, čo pripisujú komplexnosti produktu – najmä rodiny s deťmi vyhľadávali miesta a atrakcie, kde môžu stráviť aktívny čas a využívať možnosti výletov do okolia. Negatívne scenáre sa počas leta nenaplnili a kúpania sa chtiví využívali tieto služby.
„Nášmu aquaparku podarilo udržať dobrú bilanciu, hoci začiatok sezóny vyzeral rozpačito. Celé leto sme sa maximálne snažili o dodržiavanie bezpečnosti a ochrany zdravia a k zodpovednosti viedli aj návštevníkov. Tento trend by sme radi udržali aj počas jesene a nadchádzajúcej zimy, pretože relax, šport a wellness považujeme za dôležitú súčasť prevencie zdravia každého človeka“ hodnotí Richard Pichonský, riaditeľ rezortu.

V Poprade ako mestskej podtatranskej destinácii však potvrdili trend, ktorý sa odohrával na celom Slovensku – a teda masívny pokles návštevnosti turistov. Ondrej Kavka, viceprimátor Popradu uvádza:
Celkový počet turistov podľa štatistiky Visit Poprad, mestskej informačnej kancelárie, je nižší o viac ako 50 %. Zrušenie obľúbených veľkých podujatí ako Popradské kultúrne leto, športových akcií a iných eventov malo určite na celkovú návštevnosť mesta obrovský vplyv, ďalším faktorom je vyhľadávanie izolovaných miest či pobytu v prírode a vonku, oproti mestským destináciám“.

Jednoznačne národnostiam počas leta dominovali Slováci, nasledovali ich Češi, Poliaci, Maďari a tradíciu návštevy regiónu a Popradu si uchovali i cestovatelia z Nemecka. Najväčší výpadok tvorili práve zahraniční turisti, v celkovom skóre sú to najviac Poliaci, ktorí sú jednou z dominantných skupín v Regióne. Ostatné národnosti boli viac-menej výnimočne zastú-pené, veľa zaznamenaných zahraničných ŠPZ patrilo Slovákom, ktorí dovolenkovali doma, v prípade cudzincov to boli veľakrát turisti, ktorí žijú trvale v niektorej z okolitých krajín. Oficiálne štatistiky podľa národností ešte nie sú k dispozícii „ – kompletizuje bilanciu Lucia Blašková, výkonná riaditeľka OOCR. K 30. júnu evidujeme na základe údajov zo ŠUSR až dvojnásobnú návštevnosť z Českej republiky oproti minulému roku, rovnako tak nárast je výrazný aj u maďarských a poľských občanov, tieto štatistiky však zahŕňajú aj zimu od januára 2020, takže letnú bilanciu nereflektujú, upresňuje Blašková. Skúsenosť z leta hovorí, že u poľských a maďarských návštevníkov došlo k masívnemu poklesu. Tieto údaje vychádzajú zo štatistík ubytovaných hostí, tento údaj potvrdzujú aj samotní hotelieri.

Do Vysokých Tatier už prišlo najobľúbenejšie ročné obdobie – jeseň. Počasie zatiaľ praje možnostiam trávenia času vonku a množstvo atrakcií je stále k dispozícii aj v interiéroch, či už sú to rôzne galérie, historické objekty a múzeá, reštaurácie a služby, detské herne a na jeseň najviac vyhľadávané wellness centrá. Hotelieri pravidelne aktualizujú svoje bezpečnostné pra-vidlá na základe vydávaných opatrení, aby sa ich klienti cítili bezpečne a užili si svoj pobyt v pohodlí. Podnikatelia v turizme pozerajú k jesenným mesiacom s obavami, výpadok konferencií a biznis klientely tzv. leisure klient zrejme nenahradí. Napriek tomu veríme, že naši Slováci budú dovolenkovať doma aj počas jesene.

„Región Vysoké Tatry je pripravený na návštevníkov aj v tomto mimosezónnom období – v našom Regióne ste vždy v bezpečí. Podporte domáci cestovný ruch, buďte zodpovední a tolerantní voči svojmu okoliu ale nezabudnite aj na seba a doprajte si relax a oddych a prírodný liek v podobe unikátnej liečivej klímy, pokoja a prírody, ktorý v Tatrách celoročne nájdete“ uzatvára Michal Sýkora.

Už túto sobotu sa dobrovoľníci po štyridsiaty druhý raz pustia do upratovania tatranských dolín od odpadkov po letnej turistickej sezóne. Do akcie Čisté hory sa môže zapojiť ktokoľvek s pozitívnym vzťahom k prírode. A to nielen vo Vysokých a Západných Tatrách, ale aj na Pieninách.

Vlani sa dobrovoľníkom podarilo na území Tatranského a Pieninského národného parku vyzbierať dokopy takmer 900 kilogramov odpadu. Vo vreciach už tradične končili predovšetkým obaly od potravín, papierové obrúsky, plastové či sklenené fľaše, našli sa však aj staré pneumatiky, stavebný odpad, rôzne plechy, zvyšky detského kočiarika, ba dokonca i hasiaci prístroj. „Rozčarovaní sme boli najmä pri pohľade na obsah vriec, ktoré vyzbierali horolezci v bivakoch a ich okolí. Okrem konzerv, igelitov, fliaš či plastových téglikov a pohárikov, našli medzi skalami napríklad aj staré rozpadnuté topánky, splesnetý spacák, batoh a oblečenie, takže z toho je zrejmé, že aj o rok budeme mať určite čo upratovať,“ skonštatoval vlani Igor Stavný, dlhoročný koordinátor akcie, ktorú organizujú Štátne lesy TANAP-u v spolupráci so Správou TANAP-u a Správou PIENAP-u.

Hoci sa podujatie koná vždy v poslednú septembrovú sobotu, je možné sa doň zapojiť aj v predtermíne, čo oceňujú najmä školy. Túto šancu v uplynulých dňoch už využili i školáci z Veľkej Lomnice, ktorí si vyčistili areál svojej školy, tretiaci z Lendaku zase poupratovali trasu TEŽ Popradské pleso – Symbolický cintorín – Popradské pleso, kde vyzbierali štyri plné igelitky odpadkov. Ďalšie dve desiatky detí spoločne s pedagógmi z Centra pre deti a rodinu Spišská Belá vyčistili park v Tatranskej Lomnici, odkiaľ vyniesli zhruba 25 kilogramov neporiadku. „Očakávame, že záujem zo strany skupín či jednotlivcov bude aj po skončení akcie, keďže nie každému vyhovuje stanovený termín. Samozrejme, vítame každú takúto iniciatívu,“ dodáva koordinátor akcie.

Za štyri desaťročia sa prírodné prostredie Tatranského a Pieninského národného parku podarilo odbremeniť od približne 64 ton odpadu. Rekordným bol rok 1980, kedy účastníci Čistých hôr vyniesli z dolín až 7 655 kilogramov neporiadku, pričom 3 700 kilogramov pochádzalo z okolia Skalnatého plesa. Doteraz si akciu nenechalo ujsť vyše 46-tisíc dobrovoľníkov, v posledných rokoch ide spravidla o školy, ale výnimkou nie sú ani firmy, ktoré v Tatrách či na Pieninách organizujú pre svojich zamestnancov rôzne akcie.

Zoznam nástupných miest, na ktorých si môžu účastníci v sobotu vyzdvihnúť vrecia na odpad, je rovnako ako po minulé roky zverejnený na webstránke Štátnych lesov TANAP-u. S výnimkou Javorovej doliny, ktorá je momentálne pre turistov uzavretá, ostávajú lokality nezmenené. V prípade záujmu Štátne lesy TANAP-u účastníkom po predchádzajúcej dohode poskytnú aj sprievod. Každý, kto sa do akcie zapojí, už tradične získa aj pamätnú samolepku.

Viac informácií nájdete TU!
Spracovala: Mgr. Martina Petránová, koordinátor vonkajšej komunikácie Štátnych lesov TANAP-u
Tel.: 0902 130 778, 0903 987 594, e-mail: martina.petranova@lesytanap.sk

Uplynulý víkend privítala Expozícia tatranskej prírody, ktorú v Tatranskej Lomnici prevádzkujú Štátne lesy TANAP-u, posledných návštevníkov tejto sezóny. Vzácne druhy tatranskej flóry budú môcť záujemcovia najbližšie obdivovať až v máji, kedy botanická záhrada po zime opäť otvorí svoje brány.

Oproti vlaňajšku návštevnosť expozície poklesla približne o štvrtinu, pre celoslovenské opatrenia súvisiace s pandémiou koronavírusu museli Štátne lesy TANAP-u posunúť jej otvorenie o desať dní. Navyše, v prvých týždňoch platili aj prísne hygienické opatrenia, ktoré limitovali počet návštevníkov. Podľa nich sa v botanickej záhrade vzhľadom na jej rozlohu mohlo naraz zdržiavať maximálne päťdesiat osôb. „Máj a jún boli v porovnaní s minulým rokom slabšie, keďže nám vypadli školské skupiny, takže ťahúňmi boli tentokrát júl a august, počas ktorých areál navštevovali prevažne rodiny s deťmi,“ zhodnotila návštevnosť Expozície tatranskej prírody počas uply-nulej sezóny jej vedúca Janka Černická. Aj napriek všetkému si preh-liadku botanickej záhrady nenechalo ujsť 9 684 ľudí.

Na ploche 3,20 hektára mohli návštevníci v ôsmich vápencových a žulových alpínach a mokradiach už tradične obdivovať vyše 330 druhov bylín a drevín, počnúc rastlinstvom podhorských lúk cez lesný podrast až po vegetáciu alpínskeho a subniválneho stupňa. Keďže väčšina rastliniek má svoje optimum v máji a júni, expozíciu sa oplatí navštíviť najmä v prvých týždňoch po jej otvorení. „Poslední návštevníci botanickej záhrady už síce nemali možnosť vidieť tatranskú kvetenu v plnej kráse, avšak neobišli naprázdno. Ešte aj v týchto dňoch sa mohli potešiť pohľadom na kvitnúcu astru spišskú, trávničku alpínsku či devätorník alpínsky,“ doplnila Janka Černická. Prechádzku areálom túto sezónu predovšetkým starším návštevníkom spríjemnili tri nové lavice s operadlami, rodinky s deťmi zase ocenili panel s fototapetou, ktorá ich „premenila“ na typické tatranské kvietky.  

Podobne ako po minulé roky aj teraz si mohli návštevníci vybrané druhy kvetov a drevín priamo v Expozícii tatranskej prírody aj kúpiť. Dokopy sa počas tejto sezóny predalo 2 750 kusov sadeničiek rastlín, 81 kusov sadeníc stromov a 204 kusov semien. Najväčší záujem bol už tradične o plesnivec alpínsky a horec Clusiov, v kurze však boli aj lomikameň metlinatý, popolavec hlavatý, astra alpínska a mak tatranský.

Aj keď je botanická záhrada od dnešného dňa pre návštevníkov zatvorená, jej zamestnanci majú plné ruky práce. Celý areál musia v najbližších týždňoch pripraviť na prezimovanie a už koncom októbra začnú vysievať aj pripravené semienka rastlín, aby návštevníci mali čo obdivovať počas ďalšej sezóny. Ako je už zvykom, expozícia by mala svoje brány otvoriť opäť v máji, dovtedy môžu turisti obdivovať vzácnu tatranskú flóru v Múzeu TANAP-u v Tatranskej Lomnici, kde v presklených vitrínach a diorámach znázor-ňujúcich jednotlivé vegetačné stupne nájdu približne 150 druhov kvetov vrátane tých, ktoré sa v botanickej záhrade nedajú dopestovať.

Viac informácií www.lesytanap.sk

Gastronomický festival pouličného jedla FEST STREET FOOD prináša do Vysokých Tatier množstvo špecialít slovenskej aj zahraničnej kuchyne v rôznych unikátnych stánkoch ci foodtruckoch. V centre Starého Smokovca v blízkosti Hrebienok Resort sa od piatku 18. septembra do nedele 20. septembra 2020 predstaví viac ako 10 food truckov a stánkov.

Pod pojmom foodtruck si môžete predstaviť osobné auto, nákladné auto, dodávku, príves alebo iný dopravný prostriedok prispôsobený k vydávaniu jedla na ulici. Festival pouličného je určený pre všetkých obyvateľov aj návštevníkov Tatier, pretože takýto druh akcie pod Tatrami podľa fanúšikov street foodu dlhodobo chýbal. Je to perfektná ukážka modernej gastronómie, tento koncept je rozšírený a obľúbený po celom svete a dostáva sa postupne aj do všetkých slovenských miest. Ide o stretnutie predajcov streetfoodovej komunity, ktorá sa nám na Slovensku postupne rozširuje a skvalitňuje. V Tatrách sa prvý festival uskutočnil na Štrbskom Plese toto leto a organizátori veria, že vďaka kvalitným a unikátnym predajcom bude mať minimálne taký úspech aj v ďalšom z najnavšte-vovanejších tatranských turistických centier. Starý Smokovec a Hrebienok Resort sa tak na 3 dni stane centrom modernej, ale i tradičnej gastronómie a podujatie Fest Street Food určite prekvapí vaše chuťové poháriky i zlepší náladu pri dobrej hudbe.

Cieľom podujatia je dať možnosť návštevníkom a obyvateľom Tatier ochutnať tradičné slovenské jedlá pripravované netradičným spôsobom, ale aj špeciality zahraničnej kuchyne, ktoré vďaka takýmto festivalom môžu záujemcovia ochutnať na jednom mieste.

O tom, že v pojazdných kuchyniach sa dá variť kvalitne a chutne vás presvedčia aj títo doteraz prihlásení predajcovia:
Po celom Slovensku vo svojom štýlovom food trucku už druhý rok cestujú Langošky. Tatranky, ktoré pripravujú čerstvé langoše. Také ako kedysi, klasické i také, aké ste ešte nikde neochutnali s rôznymi chutnými prílohami. Špecialitou sú aj obľúbené lango-šišky na sladko.

Špinavé prasiatko pripravujú poctivé dobroty ako BBQ trhané bravčové mäso, BBQ pork, BBQ slanina, BBQ klobása, BBQ, rebierka a to priamo pred očami návštevníkov vo veľkom grile tzv. smookri na dreve, takže chuť skvelého mäska je nezabudnuteľná.

Za prevádzkou Teriyaki & Fresh stoja dvaja kamaráti z detstva Peťo a Rišo, ktorí inšpiráciu na vznik tejto kuchyne získali počas svojich ciest po Amerike. Teriyaki bola láska na prvý hlt, zapáčilo sa im až natoľko, že sa rozhodli Teriyaki priniesť na Slovensko. Základom je pre nich omáčka, ako sami hovoria: “Všetko je o omáčke.” Kuracie teriyaki je ich najžiadanejšie jedlo, ale samozrejme chalani myslia aj na vegetariánov či bezlepkových návštevníkov.

Zavitá k vám aj Trdelino . Prvý food truck na Slovensku so slanými trdelníkmi na spôsob hot dogu ako gazdovský, trdelíno, či pikantný fuerte.

Sladkosťami poteší prevádzka Spezax , ktorá sa špecializuje na predaj Choco – Kebabu a Bubble Waflí, ktoré pripravujú na sladko s čerstvým ovocím, domácou šľahačkou, zmrzlinou a inými pamlskami.

Pre mlsné jazýčky bude Trnavský šmarn pripravovať domáce opečené cesto na masle s rôznymi domácimi sladkými polevami a posýpkou, ktoré si môžete kombinovať podľa svojej chuti. Je nutné podotknúť, že sa jedná o recept zdedený od pra pra babky, a teda toto jedlo nikde inde ako na tomto podujatí neochutnáte.

Belly Boy je nová cateringová spoločnosť a tentokrát sa rozhodli staviť na klasiku a potešiť návštevníkov Tatier originálnymi jedlami symbolizujúcimi Slovensko. Budete môcť ochutnať klasiku – bryndzové halušky, syrové halušky a šúľance. Určite sa príďte zoznámiť.

Ak máte chuť na nie až tak klasické hot dogy nezabudnite sa zastaviť pri Miki Street food . Budete ich môcť skúsiť trochu inak, keďže Miki svoju ponuku hot dogov obmieňa nielen od danej príležitosti, ale predovšetkým sezóznnosti a ponuky lokálnych surovín. Taktiež si u neho pochutnáte na sviežej bazalkovej polievke, či na jeho výnimočných dezertoch.

Zavíta k vám aj Good food by Grich pre ktorých je varenie vášňou. Môžete si u nich pochutnať na hranolkách s trhaným mäskom, prémiovom burgri s nadupaným bravčovým mäskom, či údených kuracích prsiach alla Gyros.

Ďalšou novinkou na tomto podujatí je Chlieb vo vajci INAK – streetfood s overeným konceptom akým je raňajková klasika – chlieb vo vajci vyšperkovaná o prílohy akými sú napríklad – šunka, syr, slaninka a horčicovo medovým dresing, avokádové guacalome či kuracie mäsko a domáci dresing.

Do sveta originálneho a kvalitného prosecca vás zasvätí Macielo . Ich elegantné, jemné, svieže a spontánne prosecco od rodinných vinárstiev z okolia Valdobbiadene vám hned zlepší náladu.

Popri chutnom jedle sa príďte osviežiť výbornými miešanými drinkami, čapovaným pivom, unikátnou kávou značky Štrbské Presso, či drinkami z Tatratea. Dievčatá z Art café Štrba vás budú očakávať.

Podujatie bude sprevádzané hudobným programom o ktorý sa počas celých troch dní postará DJ. Podujatie bude sprevádzané šikovným moderátorom Gabrielom Blcháčom. V piatok o 16.00 vystúpi hudobná skupina z Bratislavy “Prešporskí Junáci”. V sobotu o 16.00 spríjemní podvečer charizmatická Barbora Hazuchová a v nedeľu o 16.00 zaspieva talentovaná Dominika Gorecká.

Vstup na podujatie bude bezplatný, no organizátori budú dohliadať na dodržiavanie prísnych hygienických opatrení. Pouličné reštaurácie budú otvorené od piatku do nedele v čase 10:00 – 20:00. Organizátorom festivalu je spoločnosť Art Café Štrba v spolupráci s foodtruckom Langošky. Jednotlivých predajcov postupne predstavujú na Facebook stránke Fest Street Food. Dôležité informácie pre návštevníkov i predajcov sú k dispozícii na www.fsf.sk. Prvý gastronomický festival pouličného jedla FEST STREET FOOD bude pokračovať 25 – 27. septembra v Spišskej Novej Vsi.

Webová stránka podujatia www.fsf.sk

Tak, ako asi všade na Slovenku, i vo Vysokých Tatrách, sa letná sezóna rozbiehala pomalým tempom v rámci pomalého uvoľňovania hygienických opatrení súvisiacimi s vírusom COVID-19. V porovnaní s minulými rokmi sme v našich Tatranských informačných kanceláriách – Starý Smokovec, Tatranská Lomnica zaznamenali pokles o 41% zákazníkov čo znamená, že toto leto naše infocentrá navštívilo viac ako 9300 návštevníkov, čo je približne o 6 500 ľudí menej ako vlani.

Hlavnú zložku tvorili, ako každý rok, domáci, slovenskí turisti s Čechmi a Poliakmi. Občas sme zaznamenali i turistov z Nemecka, Litvy, Lotyšska, Španielska, Talianska či Francúzska. Záujem sa ale tiež odvíjal od aktuálnej situácie – zháňali sa rúška či informácie pre vstup do našej krajiny. Nechýbali však ani klasické otázky ohľadom turistických trás, máp, lanoviek, atrakcií, poistenia či cestovných poriadkov. Veľmi obľúbeným a vyhľadávaným miestom bola Chata pri Zelenom plese s čím bol spojený všeobecný dopyt pre menej náročné trasy vhodné aj pre rodiny. Vyhľadávaným suvenírom boli turistické vizitky, z ktorých u nás nájdete rôzne druhy alebo DENNÍK DOBRODRUHA, ktorý deti celé leto prevádzal Tatrami v rámci Rozprávkového putovania (súťaž trvá do októbra 2020).

VTIPNÉ PRÍHODY

Pri práci v našich informačných kanceláriách sa však tiež vždy nájdu aj vtipné či inak zábavné situácie. Miesto turistických nálepiek si pán raz vyžiadal turecké, iný zas zabudol PIN na svojom mobile s požiadavkou nastavenia nového. Ďalej sme tu mali požiadavku na prezistenie, či zákazníka odfotil radar na diaľnici a miesto stránky GOPASS sa žiadala stránka GASTRO. Uponáhľaná pani zas chcela miesto zubačky nastúpiť na stúpačku a padli aj klasické otázky ohľadom taxíka priamo na štít – napríklad aj na ten Slavkovský.

Zamestnanci TIK a ZCR VT.

Ján Volko pozýva na unikátny charitatívny beh. Slováci vybehajú jedlo v škole pre najchudobnejšie deti sveta.

BRATISLAVA/VYSOKÉ TATRY Špičkový slovenský šprintér Ján Volko podporil charitatívny beh, v ktorom každý účastník vybehá pre jedno dieťa žijúce v extrémnej chudobe vo svete jedlo v škole na celý školský rok a pomôže mu tak získať vzdelanie. Charitatívny beh Mary’s Meals Charity Run sa pobeží 19. septembra v Tatranskej Lomnici súbežne s virtuálnym behom, ktorý bude prebiehať od 12. do 20. septembra po celom Slovensku.

Po veľkom úspechu minuloročného charitatívneho behu v Tatrách, kde sa vyzbierali prostriedky na 43 tisíc porcií školského jedla pre deti v núdzi pripravili organizátori tento rok aj virtuálny beh. Štartovné na Mary’s Meals Charity Run vo výške 18,30 pokryje 100 % nákladov na stravovanie jedného dieťaťa počas celého školského roka.

„Práve takéto malé skutky menia svet“, hovorí Ján Volko. Cieľom behu je inšpirovať ľudí ku konaniu dobra a ponúknuť im jednoduchú možnosť pomôcť zmeniť svet tým najchudobnejším deťom vo svete. Výťažok z behu pôjde v plnej výške na svetovo uznávaný charitatívny projekt školského stravovania Mary’s Meals, ktorý podporili anglická kráľovná Alžbeta II či pápež František. Projekt je založený na rešpekte a spája ľudí všetkých vierovyznaní i ateistov.

Projekt Mary’s Meals poskytuje jedno výživné jedlo v mieste vzdelávania každý školský deň deťom v extrémnej chudobe. Jedlá im priamo v školách varí a podáva vyše 80-tisíc dobrovoľníkov z tamojších komunít z lokálne vypestovaných surovín. Práve jedlo láka chudobné deti do škôl a pomáha im získať vzdelanie, ktoré by bolo pre mnohé z nich práve kvôli chudobe a hladu nedosiahnuteľné. Projekt aktuálne sýti už vyše 1,6 milióna detí v 19 krajinách sveta (vrátane Haiti, Indie, Južného Sudánu, Sýrie či Kene). Vďaka slovenskému behu ich môže byť zas o niekoľko viac.

Virtuálny beh Mary’s Meals Charity Run si môže zabehnúť alebo odkráčať každý od 12. do 20. septembra kdekoľvek na Slovensku. Trasu si každý určí sám a má tiež možnosť vytvoriť si s priateľmi virtuálny tím a pomáhať tak spoločne. „Už máme nahlásených množstvo účastníkov a tešíme sa na tých, ktorí ešte pribudnú“, vysvetľuje jedna z organizátoriek behu Alexandra Murínová, dobrovoľnícka koordinátorka združenia Mary’s Meals Slovensko, ktoré vo verejnej zbierke doposiaľ pomohlo zozbierať prostriedky už na skoro dva milióny porcií jedla pre deti.

V Tatrách sa tento rok bude kvôli pandémii behať mimoriadne zodpovedne. Osemkilometrový okruh v  Tatranskej Lomnici si 19. septembra zabehne maximálne 100 dospelých účastníkov za dodržania špeciálnych opatrení konzultovaných s hygienikmi. Bežcom v Tatrách komorne zahrá britský hudobný multitalent žijúci v Tatrách James Evans. Kto nebude môcť prísť do Tatier, môže sa k bežcom pripojiť virtuálne.

Viac informácií a registráciu na charitatívny beh Mary’s Meals Charity run nájdete na www.charityrun.sk

Multimédiá a fotogaléria k článku:
YouTube:  Mary’s Meals Charity Run 2020 – video pozvánka s Jánom Volkom

Flickr galéria: Mary’s Meals Charity Run 2020 – ilustračné fotografie

Sociálne siete Mary’s Meals Slovens

Facebook:  https://www.facebook.com/marysmealsslovensko/

Instagram: https://www.instagram.com/marysmeals.sk/

Fotografická súťaž Choď a foť v tomto ročníku aj s novinkou

Prešov, 7. 9. 2020  – Profesionálni, ale aj amatérski fotografi sa opäť môžu zapojiť do súťaže Choď a foť, ktorú už po ôsmykrát vyhlásila Krajská organizácia cestovného ruchu Severovýchod Slovenska. Novinkou v tomto ročníku sú dve nové kategórie.

Hlavným cieľom fotosúťaže je prezentácia Prešovského kraja očami širokej verejnosti. „Prešovský kraj je veľmi fotogenický. Nájdeme v ňom miesta s ´dych berúcimi´ výhľadmi z najvyšších vrcholov, ale na druhej strane tajuplné podzemné chodby, čo svedčí o jeho rozmanitosti. Výrok neznámeho autora o fotografii hovorí: ´nejde o to na čo sa pozeráš, ale čo vidíš.´ V tomto zmysle realizujeme aj súťaž Choď a foť. Každoročne sa nám do súťaže zapojí množstvo fotografov, ktorí zachytia tie isté miesta a pohľady, stále však nájdu iný spôsob. Už len zmena ročného obdobia sa podpíše na podstate fotografie, nehovoriac o emóciách, ktoré je tak ťažké zachytiť,“  hovorí výkonný riaditeľ KOCR Severovýchod Slovenska Martin Janoško.

V minulom roku bolo do súťaže zapojených 435 snímok. O víťazoch v jednotlivých kategóriách rozhodla odborná porota, ktorej predsedal fotograf Jano Štovka (MQEP). Rovnako to bude aj počas vyhodnotenia Choď a foť 2020. Tradíciou ostáva tiež hlasovanie verejnosti na FB Severovýchod Slovenska. V minulom roku ocenila verejnosť najvyšším počtom like-ov snímku s názvom Modlitba od autorky Klaudie Kirschnerovej.

 „Tak ako aj po minulé ročníky aj v tomto roku môžu súťažiaci prihlásiť fotografie do niekoľkých kategórií. Súťaž sa snažíme každý rok urobiť ešte atraktívnejšou. Novinkou v 8. ročníku preto budú dve nové kategórie Človek a kraj a Architektúra,“   vysvetľuje Janoško.

V rámci prvej spomínanej kategórie budú môcť fotografi posielať snímky ľudí zachytávajúce ich každodennú činnosť, prácu, relax a pod. Hlavnou podmienkou stále ostáva, aby fotografia vznikla na území Prešovského kraja. V druhej novej kategórii sa naskytá možnosť zachytiť jedinečné architektonické pamiatky, budovy či domy, vyskytujúce sa tiež na území Prešovského kraja. 

Fotografie je možné zasielať do 15. októbra 2020 na chodafot@severovychod.sk. Podmienkou je, aby fotografia bola zhotovená na území Prešovského kraja. Pre víťazov súťaže sú pripravené rôzne vecné ceny. Prípadná vernisáž víťazných fotografií sa tradične uskutoční v decembri v Divadle Jonáša Záborského v Prešove. Všetky informácie o súťaži nájdu záujemcovia na stránke www.severovychod.sk

Súťažné kategórie:

  1. Príroda
  2. Kultúra, tradície a história
  3. Šport a voľnočasové aktivity
  4. Black & white
  5. Človek a kraj (portréty, zaujímavé fotografie zo života bežných obyvateľov kraja)
  6. Architektúra (fotografie stavieb – interiér, exteriér) 

Kontakt:
Mgr. František  Baláž
marketing/PR  KOCR Severovýchod Slovenska 
0948 789 718, 051/70 81 513
media@severovychod.sk; www.severovychod.sk

STARÝ SMOKOVEC, 19.08.2020

V Regióne Vysoké Tatry bilancujú prvé letné mesiace. Medializované preplnené Tatry však štatistiky nepotvrdzujú, práve naopak – vo Vysokých Tatrách i pod nimi čísla signalizujú opak.

„Nie je zvykom hodnotiť sezónu v jej strede, keďže tá tatranská trvá minimálne do konca septembra až polovice októbra, primäli nás však k tomu okolnosti súvisiace s „koronakrízou“, aby sme stále mali čas na sezóne zapracovať, a aj intenzívna medializácia preplnených Tatier. Preto sme preverili skutočný stav u podnikateľov, poskytovateľov služieb, v ubytovacích zariadeniach i infocentrách“ uvádza Michal Sýkora, predseda predstavenstva Oblastnej Organizácie cestovného ruchu Región Vysoké Tatry. 

„Vo všetkých tatranských strediskách však čísla ukazujú pokles. Na začiatku leta sme mali očakávania, pretože, masívna kampaň motivujúca ľudí, aby dovolenkovali na Slovensku sa  ukazovala ako úspešná, pri dobrom počasí padali vo Vysokých Tatrách dokonca aj rekordy, ako ten pri sčítaní návštevníkov v prvých augustových dňoch. Premenlivé počasie, obavy turistov, aj publikované obrázky prepchatých turistických atrakcií však spôsobujú, že návštevnosť výrazne kolíše. Priamo vo Vysokých Tatrách evidujeme najmä počas pracovných dní poloprázdne parkoviská i cesty, a turistické chodníky ako priemerne vyťažené“ potvrdzuje aj primátor Mesta Vysoké Tatry, Ján Mokoš.

Ani v Poprade sa rekordy zatiaľ nelámali, podľa slov Ondreja Kavku, zástupcu Mesta Poprad v OOCR Región Vysoké Tatry – v prvej polovici mesiaca jún v mestskej informačnej kancelárii obslúžili zhruba 35 % z počtu minuloročných klientov. V júli počet klientov, dosiahol približne 55 % oproti júlu 2019. Návštevnosť infocentier vo Vysokých Tatrách poklesla o približne 40 % oproti rovnakému obdobiu minulého roka. Veľký podiel z celkového počtu turistov tvoria tzv. jednodňoví návštevníci, ktorí jednak nevyužívajú ubytovanie a taktiež nevyhľadávajú služby infocentier – vzhľadom na to, že sú v lokalite pomerne dobre zorientovaní.

Tatranci sa zhodujú, že najväčší výpadok tvorí zahraničná klientela.

„Sme radi, že sú Slováci stále lokálpatrioti a potvrdzujú svoj vzťah k Tatrám ako klenotu našej krajiny. Stále tvorili a tvoria najvyšší podiel na celkových štatistikách (zvyčajne na úrovni 60 – 65%), avšak práve tých  cca 35 % zahraničnej klientely v súčasnosti preukázateľne chýba. V Regióne sa pohybuje mnoho českých turistov, najmenej oproti minulým obdobiam prišlo Poliakov, z ostatných národností  sú to Maďari, či Nemci,  veľakrát však aj vozidlá so zahraničnými ŠPZ privezú na dovolenku Slovákov žijúcich v zahraničí“ upresňuje riaditeľka OOCR Región Vysoké Tatry, Lucia Blašková.

Najpresnejšie údaje je možné získať z obsadenosti hotelov. 

Od hotelierov z Tatry Mountain Resorts, AquaCity Poprad aj členov  Združenia cestovného ruchu prichádzajú  podrobnejšie informácie.  Ubytovacie zariadenia i hlásia v mesiaci júl obsadenosť primeranú vrcholiacej letnej sezóne na úrovni 70 – 90 % . Zvýšený záujem evidujú poskytovatelia ubytovania v súkromí, voľné ubytovacie kapacity v celom regióne Vysokých Tatier stále sú.  Hotely a ubytovatelia stále aktívne vyvíjajú úsilie, aby sezóna pre všetkých dopadla čo najlepšie v rámci aktuálnej situácie. Slogan letnej tatranskej kampane potvrdzuje, že sú podnikatelia s bezpečnostnými pravidlami pripravení a poctivo sa starajú o zdravie zamestnancov i turistov.

Všade prítomná povinnosť  – dezinfikovanie hotelových izieb a spoločných priestorov, nosenie rúšok a udržiavanie rozostupov sú samozrejmosťou,  i keď nie je možné kapacitne odkontrolovať každého turistu zvlášť. Zdôrazňujú,  preto aj na zodpovedný individuálny prístup návštevníkov.
Najvýraznejšie poklesy návštevnosti sú pri horských strediskách, lanovkách a rôznych  atrakciách.  Je to určite aj vplyvom počasia, keďže letných dní bolo v júli skutočne málo,  doterajší údaj, ktorý je k dispozícii značí prepad o 20 % oproti minulému roku. V podtatranskom aquaparku potvrdzujú približne o 10% nižšiu návštevnosť.  

Podnikatelia i miestne samosprávy sa jednoznačne zhodujú na tom, že zrejme táto bilancia sa v závere letnej  sezóny zásadne nezmení, pokiaľ sa turisti budú riadiť  rôznymi  skreslenými  informáciami,  najmä cez sociálne siete a televízie, preto prostredníctvom Oblastnej organizácie cestovného ruchu i tatranského Združenia cestovného ruchu  sú pripravení komunikovať a podávať čerstvé a aktuálne správy  nielen  o atrakciách, ale i tipoch na ďalšie lokality, výlety, či  možnosti rozptýlenia bez nutnosti stáť v radoch na najfrekventovanejších miestach.  Zároveň odporúčajú turistom i hosťom pár praktických rád –  na turistiku a lanovky  ísť  v skorých ranných hodinách, či tesne popoludní, lanovky premávajú až do večerných hodín. Rovnako vyberať si menej známe vrcholy a chodníky a neriadiť sa vopred dlhodobou nepriaznivou predpoveďou počasia, vtedy sú zvyčajne strediská poloprázdne. Na záver odporúčajú všetky služby,  u ktorých je to možné, nakúpiť vopred online a ušetriť tak čas nielen pri kúpe ale aj priamo pri vstupoch.

„Vysoké Tatry ponúkajú omnoho viac, než nájdete na internetových obrázkoch. Jeseň je v horách najkrajším ročným obdobím, počasie je obvykle veľmi stabilné, preto túto pozvánku chceme adresovať všetkým, ktorí Vysoké Tatry tento rok ešte nenavštívili alebo nestihli prísť na svoje obľúbené miesta. Toto obdobie je ideálne pre turistov, pôžitkárov i milovníkov  wellnessu. V našom Regióne Vysoké Tatry ste v bezpečí“ dodáva  na  záver Michal Sýkora.

Autor fotografií : © Marek Hajkovský QEP
 

Pravidlá súťaží na sociálnych sieťach na Instagrame a na Facebooku

Usporiadateľ Súťaže:
Usporiadateľom Súťaže s názvom : „Letná súťaž s tatranskými historickými električkami“ (ďalej len „Súťaž“) je OOCR Región Vysoké Tatry, Starý Smokovec 1, 062 01 Vysoké Tatry.
IČO42234077, DIČ2023468403, IČ DPH: SK2023468403
Usporiadateľ vydáva tieto Pravidlá Súťaže (ďalej len „Pravidlá“).

2. Termíny a miesta konania súťaží:
Súťaže prebiehajú priebežne na Facebooku https://www.facebook.com/RegionVysokeTatry/ a na Instagrame https://www.instagram.com/regionvysoketatry/ 
Termín konkrétnej súťaže je špecifikovaný v danom súťažnom príspevku.

3. Účastníci Súťaže:
Účastníkom Súťaže sa na účely týchto pravidiel rozumie fyzická osoba, ktorá má viac ako 18 rokov, ktorá splní podmienky účasti v súťaži.

4. Podmienky Súťaže:
Do žrebovania bude zaradený každý Účastník Súťaže, ktorý v dobe trvania súťaže splní podmienky, ktoré sú špecifikované v danom príspevku.

5. Žrebovanie:
Určenie výhercov bude prebiehať žrebovaním výhercu. Žrebovanie súťaže bude prebiehať náhodným výberom zo všetkých komentárov. Výhercov budeme kontaktovať a zverejníme na našej Facebookovej alebo Instagramovej stránke ešte v ten deň.

6. Výhra:
Usporiadateľ v súťaži odovzdáva výhru, ktorá je špecifikovaná v príspevku.

7. Oznámenie výhry:
Výherca bude kontaktovaný a oboznámený o spôsobe odovzdania výhry prostredníctvom správy na FB stránke alebo IG stránke.

V prípade, že sa nepodarí s Výhercom skontaktovať do 14 dní od uskutočnenia žrebovania, bude vyžrebovaný nový Výherca. Výhra bude výhercovi odoslaná po dohode s usporiadateľom. Usporiadateľ si vyhradzuje právo konečného rozhodnutia, či podmienky stanovené pre danú cenu boli splnené alebo nie. Ceny nemôžu vyhrať súťažiaci, ktorí nesplnili, aj keď iba čiastočne, podmienky stanovené pre výhru ceny. Ak Výherca neprejaví súhlas s nadobudnutím výhry, vzdá sa výhry, odoprie súhlas, resp. nesplní inú podmienku podľa týchto pravidiel, výhru získava novo vyžrebovaný náhradník.

8. Osobné údaje:
Každý Účastník udeľuje svojou účasťou v súťaži súhlas k tomu, že jeho osobné údaje v rozsahu v akom sú prístupné verejnosti na sociálnej sieti Facebook a Instagram, na ktorej sa Účastník zapojil do súťaže, môžu byť použité na vyžrebovanie a vyhlásenie výhercov.

9. Osobitné ustanovenia:
Súťaž „nie je žiadnym spôsobom sponzorovaná, odobrená ani riadená spoločnosťou Facebook a nemá s ňou žiaden vzťah.

Účastník súťaže berie na vedomie, že výhru nie je možné vymáhať súdnou cestou. V prípade akéhokoľvek sporu týkajúceho sa Súťaže, bude rozhodnutie Usporiadateľa konečné a záväzné. Na Výhru sa nevzťahujú ustanovenia § 612 až 627 Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov. Účastníci Súťaže sa môžu s týmito Pravidlami oboznámiť na stránke súťaží. Akékoľvek vymáhanie výhier súdnou cestou je vopred vylúčené.

V Poprade , 17.8.2020

Podujatia v Tatrách